سفارش تبلیغ
صبا ویژن

(وبلاگ علمی وآموزشی مـــعلم درمقطع ابتدایی)

میرکمبربزرگ مرد تاریخ بلوچ وبلوچستان

میرکمبربزرگ مرد تاریخ بلوچ وبلوچستان

حدود دویست سال پیش در شهر بنت به فاصله 80 کیلومتری نیک شهر در جنوب استان سیستان و بلوچستان بزرگ مردی به نام سلیمان زندگی می‌کرد. او ....

فرزندی به نام میرکمبر داشت، کمبر از همان زمان کودکی روحیه ای دلیرانه و مهربان داشت و چون پا به سن جوانی گذاشت، خصلت انسان دوستی و مردانگی او زبانزد خاص و عام قرار گرفت. مردم به این بزرگ مرد دلبستگی و ایمان پیدا کردند. کمبر همیشه طرفدار و حامی فقرا و افراد بی بضاعت بود و در غم و شادی آنان شریک بود. در این زمان منطقه بلوچستان تحت نظر انگلیس بود و برده گیری و فروش برده‌ها به نواحی همجوار و کشورهای همسایه رواج فراوان داشت. افراد زورگو و قدرتمند با حمله به روستایی‌های فقیر، دختران و زنان را به اسارت می‌بردند. در این زمان سردار «سراوان» شخصی به نام مهراب بود؛ او اوامر و دستورات خود را مستقیماً از طرف دولت انگلیس دریافت می‌کرد. وقتی مهراب و تفنگدارانش به حوالی بنت آمدند و روستای «ملوران» را غارت کردند، بسیاری از زنان و دختران آنجا را به عنوان اسیر با خود بردند. اهالی روستا نزد میر کمبر رفته و از او کمک خواستند. کمبر تصمیم گرفت تا به جنگ مهراب برود، بنابراین بسیاری از نزدیکان خود را جمع کرد و به جنگ با مهراب شتافت. این بزرگ مرد که فقط یک روز از ازدواج او گذشته بود، از مادر و پدر و نزدیکان خود حلالیت ‌طلبید. مادرش که حس غیرت در روح او موج می‌زد، نه تنها مانع رفتن پسرش به جنگ نشد بلکه او را تشویق کرد تا به جنگ خائنی مثل مهراب برود. او با یاران وفادارش به تعقیب سپاه مهراب رفت و چون آنها به سپاه مهراب رسیدند، مهراب با لحن غرور آمیزی از او می‌پرسد

ِی کی اِنت منی راهی سرا      گوشتی اِی کمبر اِنت و بَزّکار

که ترجمه فارسی آن چنین است «این چه کسی است که بر سر راه من است و کمبر جواب می‌دهد که این کمبر مظلوم و ضعیف است». مهراب که از دلاوری‌های کمبر آگاه است دوباره می‌گوید:

گوشتی کَمبر، بَزکارء نهن           بنت و دهانی واجهن

ترجمه فارسی آن چنین است «گفت: کمبر فردی مظلوم و ضعیف نیست، بلکه او سردار مردم دهان و بنت است.» میرکمبر به او می‌گوید که تمام اسرا را زود پس دهد، اما مهراب از این کار امتناع می‌ورزد و به میرکمبر پیشنهاد می‌کند که اسرا را نصف کنند و نیمی از اسرا از آن او و بقیه مال میرکمبر باشد. میر کمبر با شنیدن این حرف به جوش می‌آید و می‌گوید:

زانان که بندیگنت تئی مات و گهارن کُل منی

 ترجمه آن چنین است که «من میدانم که این افراد در دست تو اسیر هستند ولی همه آنها مادران و خواهران من هستند». کمبر و افراد جنگجویش بر افراد مهراب یورش بردند، دلیرانه جنگیدند و به قوای مهراب تلفات سنگینی وارد کردند و موفق شدند که زنان و دختران اسیر را از صحنه نبرد خارج کرده و به همراهی یکی از جنگجوان به «ملوران» باز گردانند. نبرد همچنان ادامه داشت که باران شدیدی شروع به باریدن کرد و به علت مرطوب شدن سلاح‌های باروتی کمبر و یارانش مبارزه را با شمشیر ادامه ‌دادند. میرکمبر به تنهایی سی و نه شمشیرزن دشمنان را به هلاکت رساند. سپاه میرکمبر پیروز شد و بیشتر غارتگران کشته شدند و بعضی نیز پا به فرار گذاشتند. میرکمبر با سپاهش می خواست برگردد که در این هنگام یک نفر از سربازان مهراب به غاری پناه برده بود و چون باران بند ‌آمد، سرباز مذکور از غار خارج شد و میرکمبر را مورد هدف سلاح خود قرار داد و میرکمبر شربت شهادت را در این هنگام نوشید. اما این فتنه هولناک را مهو ساخت. این بود شمه‌ای از زندگی این بزرگ مرد که توانست با نیروی جوانی و غیرت دینی خود، فردی ظالم همچون مهراب را از پای در آورد و نام خود را تا ابد جاودانه سازد. 

مقبره میرکمبر در ابتدای ورودی شهر بنت از طرف فنوج نرسیده به پمپ بنزین واقع شده است.

منبع:شورای بنت

 


لباس بلوچ وفرهنگ اصیل بلوچ را بیشتر بشناسیم

 

 

لباس بلوچ یک پوشش است اما نه از آن دست پوششهایی که اصالت فرهنگی ندارد. لباس مردم غیور سیستان و بلوچستان، فقط یک پوشش نیست بلکه این پوشش پشتوانه ای به قدرت فرهنگ یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی را به دنبال دارد .                                                        

logqbg6s3uyec3vpuizw.jpg

 

 

یک لباس ساده، پیراهنی گشاد و شلورای ساده با رنگی روشن درست به رنگ دلهای بی آلایش مردمان باصفای استان وسیع کویری کشور  .

لباس بلوچ یک پوشش است اما نه از آن دست پوششهایی که اصالت فرهنگی ندارد. لباس هایی همانند بلوز و شلوار، یا کتهایی که سالهاست در خلا توجه به لباس ملی اقوام اصیل ایرانی با دیکته از آن سوی مرزها شکل و شمایلش کمی تغییر می کند تا مد روز شود. لباس مردم غیور سیستان و بلوچستان، فقط یک پوشش نیست بلکه این پوشش پشتوانه ای به قدرت فرهنگ یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی را به دنبال دارد .

لباس بلوچ, لباس غیرت

وقتی یک فرد ملبس به پوشش بلوچها را می بینیم به یاد غیرتمندی این قوم در محافظت همیشگی از مرزهای شرقی کشورمان می افتیم . اگرچه ورق زدن تقویم دوران دفاع مقدس نیز یادآور دلاوری های این قوم در مرزهای شرق و جنوب کشور است همچنانکه شهدای استان سیستان و بلوچستان همچون نگینی در آسمان این استان کویری و پهناور می درخشند.

با این وجود اما گاهی وقتها به این لباس و این قوم بی مهری هایی صورت گرفته است و با چشم بستن بر نقش تاثیر گذار قوم بلوچ بر حفظ امنیت مرزهای شرقی و به جای فرهنگسازی برای ارزش نهادن به فرهنگ اصیل اقوام ایرانی، افراد شرور و قاچاقچیان مواد مخدر دراین لباس نشان داده می شدند. اگرچه چند سالی است دیگر شاهد چنین بی مهری هایی به لباس و در واقع به فرهنگ مردم غیور سیستان وبلوچستان نیستیم اما همان تعداد آثار نیز ضربه زیادی را به این لباس زده است.

این در حالی است که کرد، لر، بلوچ، ترکمن، ترک، گیلک، عرب و فارس همگی اقوام ایرانی هستند که در کشورمان ایران در کنار یکدیگر و با تکیه بر اشتراکات ملی و مذهبی خود به صورت دوستانه زندگی می کنند . هر یک از این اقوام دارای پیشینه ای عمیق و آداب و رسوم و فرهنگی غنی هستند و حتی خوراک و پوشش آنها بیانگر فرهنگی اصیل است که می تواند ذائقه تنوع پسند جوانان امروزی را به خوبی پوشش دهد. اما  مسئولان فرهنگی با بی توجهی به این گنجینه ها، خود زمینه تهاجم فرهنگی را فراهم آورده اند.

بلوچ ها را بهتر بشناسیم

بلوچ‌ها یکی از قدیمی‌ترین اقوام ساکن ایران محسوب می‌شوند. از این رو تحقیق و پژوهش درباره فرهنگ، آداب و رسوم و زبان این قوم کمک بزرگی به شناخت تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران و مقوله ایران شناسی است.


اگرچه آمار و ارقام دقیقی از جمعیت واقعی بلوچ ها در ایران در دست نیست ولی بنا بر شواهد و گفته های کارشناسان و پژوهشگرانی که در مورد قومیت بلوچ مطالعه می کنند بیش از یک و نیم میلیون بلوچ در ایران زندگی می کند. این تعداد عمدتاً در بلوچستان استان سیستان و بلوچستان یعنی در زاهدان، ایران شهر، خاش، سراوان، نیک شهر و بندر چابهار و توابع و روستاهای مربوط به آن ها ساکن هستند. اما بلوچها در دیگر مناطق ایران مانند؛ جنوب و شمال شرقی استان خراسان، (سرخس و جام) گرگان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان نیز پراکنده اند. تعداد دیگری از بلوچ های ایرانی در خارج از مرزها عمدتاً در کشورهای همسایه در تردد بوده و یا ساکن هستند از جمله برخی از آن ها در پاکستان به سر می برند.

عده ای دیگر نیز در شیخ نشین های جنوب خلیج فارس به عنوان کارگر مهاجر و برخی دیگر در ترکمنستان و آسیای مرکزی زندگی می کنند. اما این جمعیت در قیاس با جمعیت کل کشور ایران خیلی محدود است گرچه استان سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان بزرگترین استان کشور است اما پراکندگی جمعیت در آن بسیار پایین است. یعنی 8/2 درصد از کل جمعیت کشور در این استان ساکن هستند.


مردمان ساکن در بلوچستان استان سیستان و بلوچستان به سه زبان صحبت می کنند. بلوچی، براهوئی و پشتوئی. «اما زبان اصلی این منطقه زبان بلوچی است». بلوچی گویش های مختلفی دارد که زبان شناسان دو گویش مهم آن یعنی «بلوچی شرقی» و «بلوچی غربی» را پذیرفته اند.


زبان بلوچی علاوه بر دو لهجه اساسی شرقی و غربی، لهجه های فرعی متعدد دیگری نیز دارد نظیر جدگالی، سراوانی، سرحدی، دلگانی، دشتیاری و لاشاری. «در ایران دو گویش بلوچی وجود دارد: گویش شمالی (سرحدی) و گویش جنوبی (مکرانی)». «لهجه شمالی بیشتر در شمال بلوچستان و در نواحی خاش و زاهدان صحبت می شود و «مکرانی» (جنوبی) بیشتر ساکنین سراوان و ایرانشهر و چابهار را تشکیل می دهد. تفاوت لهجه ها به گونه ای است که برای سایر بلوچ ها قابل فهم است.»

لباس زنانه و مردانه بلوچ                                                                                          

 

fsel4xcuz6bv46w04gh3.jpg


پوشاک و لباس بلوچی نیز می تواند برای بررسی قدمت تاریخی این قوم و مطالعات فرهنگی و تبار شناسی مورد توجه قرار گیرد. لباس بلوچی، لباسی است که در یک منطقه بزرگ جغرافیایی از قدیم مورد استفاده مردم بوده است. مناطقی چون ناحیه سیستان و بلوچستان ایران، بخش‌هایی از خراسان (به خصوص جنوب آن)، بخ
ش‌هایی از استان کرمان و هرمزگان، کشورهایی چون پاکستان، هندوستان، افغانستان و ... از جمله نواحی هستند که مردمان ملبس به این لباس را در آن‌ها مشاهده می کنیم. شباهت لباس برخی دیگر از اقوام ایرانی با لباس بلوچ به دلیل ریشه‌های مشترک مردمی، قومی، تبارشناسی، فرهنگی و تاریخی مردم ایران است.


لباس بلوچ ها هم اگرچه طی زمان تغییراتی داشته اما پوشاک ویژه مردم این منطقه هنوز معرف یک قوم اصیل ایرانی است. لباس بلوچ ها هم مردانه و زنانه دارد. لباس مردان بلوچ شامل مواردی است که در زیر به آنها اشاره می شود.


? پاگ : عمامه ای گرد که بر سر می بندند.
? مسر : دستمال سر، شبیه عمامه می بندند.
? کلاه سوپی : عرقچین است و در مسجد و عبادت برسر می گذارند
? چکن دوز : کلاه دست دوزی شده اعیانی
? جامگ : پیراهن مردانه ای است گشاد و جادار
? لنگ : پارچه ای است که به دور گردن می آویزند
? گنج پراک : زیر پیراهن
? پاجامک : شلوار گشاد و چین دار بلوچی است
? سرین بند : کمربندی است پارچه ای برای شلوار
? شال : کت پشمی که زمستان می پوشند
? سواس و پوزا : کفشی است که با برگ خرمای وحشی می بافند
? دوبنده : پاافزاری است که با پوست گاو می سازند
? کوش : کفش چرمی
? کرو : جوراب پشمی برای زمستان

زنان بلوچ اما لباس هایی با تنوع رنگی بالا می پوشندکه این همه سلیقه در انتخاب رنگهای شاد و زیبا حکایت از حس هنر دوستی و زیبایی شناسی این قوم دارد. آنها هم همراه با «جامگ» و «پاحامگ» مردانه که برای پوشش ظرافت و سلیقه زنان تغییراتی داشته اند ، «تکو» (چارقد) و سریگ (روسری) که بزرگتر از چارقد هست به سر می کند. کفش و جوراب زنان نیز همان نام ها را دارد. زنان اهل زیور آلات نیز هستند (گوشواره)، پولک، پولوه، کیگ، پور (سینه ریز)، کید، سربند و مِزبری ؛ زیور آلاتی است که میتوانید به همراه زنان بلوچ مشاهده کنید.

شاید از دید یک فرد غیر بلوچ و یا افرادی که آشنایی با این لباس ندارند، همه این لباس‌ها یک شکل و یکسان دیده شوند و تفاوتی با هم نداشته باشند. اما در واقعیت اینگونه نیست و فرم و ساختار لباس و شلوار نشان دهنده خیلی از چیزها است. به عنوان نمونه نوع پوشش و نوع دوخت اهالی شهرهای مختلف بلوچستان به گونه‌ای است که با دیدن لباس و شلوار، می‌توان پی برد که آن فرد متعلق به کدام شهر، منطقه یا طایفه بلوچ است.

در حال حاضر لباس بلوچی یکی از هنرهایی است که زنده مانده است. دلیل آن هم خود مردم بلوچ هستند که یادگاری زیبا و ارزشمند نیاکان خودشان را حفظ و نگهداری کرده‌اند. این لباس بخشی از هویت، فرهنگ و تاریخ ایرانیان است.

احیای فرهنگی با توجه به لباس اقوام


در اکثر جوامع لباس رسمی مردم، لباس های سنتی آنان است. اعراب، هندی ها، ژاپنی ها، اسپانیایی ها و بسیاری دیگر از اقوام با پوشیدن لباس رسمی خود در مراسم های مهم به نوعی از فرهنگ و ارزشهای خود دفاع و آنها را حفظ می کنند. در کشور ما اما این روحیه بسیار کمرنگ است و لباس رسمی ما لباس رسمی اروپاست.

این مهم اما در طول زمان سبب شده است تا بخش مهمی از فرهنگ ایرانی از دست برود. در این میان شاید بلوچها یکی از معدود اقوامی باشند که در محافل رسمی نیز با لباس محلی ظاهر می شوند. حفظ ارزشهایی نظیر لباس سنتی اقوام یکی از وظایف دولتمردان هر جامعه ای است. حضور صمیمی سردار نقدی - رئیس سازمان بسیج مستضعفین- و غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با لباس بلوچ در این محفل رسمی و سیاسی حرکتی ارزشمند از سوی یک سیاست مدار متعهد بود؛ کاری که لازم است از سوی سایر فرهنگ سازان و دست اندر کاران فرهنگی جامعه نیز پیگیری شود.


 

منبع وبلاگ:http://www.ch-news.ir


آموزش ساختن فایل صوتی با حجم کم

 

آموزش ساختن فایل صوتی با حجم کم
همراه آموزش قدم به قدم برای تازه کارها

 

برای ساخت یا تغییر فایل صوتی با حجم بالا به فایل صوتی کم حجم که معمولا برای پخش در سایت و وبلاگ

استفاده میشود JetAudio ورژن 7 یا بالاتر داریم 

کار اصلی این نرم افزار پخش صوت و تصویر است ولی به دلیل قابلیت مناسب آن در تغییر حجم فایل صوتی

از آن استفاده میکنیم
پس از نصب این برنامه آیکونی شبیه به تصویر سمت چپ روی صفحه نمایشتان قرار میگیرد
این برنامه را باز کنید

سپس روی ضبط ( برنامه ی باز شده ) راست کلیک کنید و طبق دستور زیر عمل کنیدآموزش ساختن فایل صوتی با حجم کمآموزش ساختن فایل صوتی با حجم کم


موس را بر روی گزینه ی Tools برده و پس از باز شدن منوی دیگر روی گزینه ی

Convert Audio کلیک نمایید

بعد از اینکه بر روی convert Audio کلیک کنید صفحه ای مانند تصویر زیر برایتان نمایان میشود


این صفحه ، صفحه ی تبدیل کننده فایل صوتی شما به حجم کم است ، بر روی گزینه ی Add Files کلیک کنید
و فایل صوتی مورد نظر خود را انتخاب نمایید (‌ میتوانید فایل صوتی خود را گرفته و به داخل صفحه تبدیل

شید و روی این صفحه رها کنید )
با این عمل فایل صوتی خود را جهت تغییر در حجم به سیستم اضافه میکنید

قسمتی که با رنگ قرمز و با عدد 2 نمایان است مربوط به محل ذخیره شدن فایل صوتی جدید با حجم کم است ،

روی دکمه ی ... که مشخص شده

کلیک کرده و فایلی را جهت ذخیره شدن انتخاب کنید

و اما گزینه 3 که مهمترین قسمت تنظیمات است ، ابتدا منوی کشویی Output format را باز کرده و
مطابق تصویر فوق عبارت MP3 - MPEG Layer-3 را انتخاب کنید

سپس روی گزینه ی C 

onfig که با قرمز نمایش داده شده است کلیک کنید
پس از کلیک بر روی Config پنجره ای مطابق شکل زیر برایتان نمایان میشود


مطابق تصویر فوق تنظیمات را انجام دهید و Constant Bitrate را بر روی عدد 24 Kbps قرار دهید
سپس با کلیک بر روی گزینه ی OK به صفحه قبل برگردید

تمامی تنظیمات انجام شده است
حالا باید روی گزینه ی Start که در بالا ، سمت راست قرار دارد کلیک کنید

فایل صوتی جدید شما با حجم کم در قسمتی که برای ذخیره شدن آن انتخاب کردید ساخته شد
میتوانید برنامه ی JetAudio را ببندید و از فایل صوتی خود استفاده نمایید


منبع وبلاگ:http://www.pichak.net/code-music/amoozesh.html


تصویر عسل طبیعی از کوه های گزکی روستای مخت وراه های شناخت عسل ا

برای دانستن اینکه عسل خریداری شده اصل است یا نه به این دو روش عمل کنید :

1 – اگر یک مقدار از آن را روی یک تکه کاغذ بریزیم نباید از کاغذ عبور کرده و آن طرف کاغذ را مرطوب نماید . در صورت خیس نمودن کاغذ ، عسل تقلبی بوده و با آن شکر مخلوط کرده اند .

2 – اگر یک سکه 25 تومانی روی آن بگذاریم ، نباید سکه درون عسل فرو رود .

نمایش تصویر در وضیعت عادی